TWEE ROLLS-ROYCE SILVER GHOST SHOOTING-BREAKS VANDAAG ONDER DE HAMER

Ik ben een beetje hyper actief de afgelopen dagen… Het lijkt erop dat bloggen over deze fantastische auto’s verslavend is en daarom kon ik de verleiding niet weerstaan om nog even een artikeltje te schrijven over deze geweldige wagens, die ik tegen kwam op de PreWarCar sales page. Die zijn nu niet meer beschikbaar aangezien ze vandaag geveild zijn…
Het aangekondigde (hilarische) artikel van dit weekend, met shockerende Franse high-class wagens wordt morgen gepubliceerd, dus dat belooft ook een leuke zondag te worden!
http://crankhandleblog.nlDeze Silver Ghosts hebben beide een shooting-break carrosserie, of zoals de Fransen op een meer elegante manier zeggen ‘break de chasse’. Deze carrosserie stijl is met de tijd geëvolueerd en heeft daarom meerdere betekenissen. Allereerst werd de term gebruikt voor koetswerken die door paarden werden getrokken en speciaal waren gebouwd voor de jacht. Later werd de term ook gebruikt voor gemotoriseerde wagens. Begin 19e eeuw werden deze auto’s veel gebruikt door jacht- en  schuttersverenigingen, omdat de shooting break meer dan genoeg ruimte bood voor alle jacht-uitrusting. Nog later werd de term gebruikt door exclusieve carrosseriebouwers, voor op maat gemaakte station wagens, die we nu meestal woodies noemen. Ik zal waarschijnlijk later nog een uitgebreider artikel publiceren over de ‘shooting-break’, want dit onderwerp verdient meer aandacht dan ik er nu aan heb geven!
Ondertussen, hoe zit het eigelijk met de ‘spookachtige’ naam Silver Ghost? Er zijn van 1906 tot 1926, 7874 RR Silver Ghosts gebouwd. De auto is door Royce ontworpen met de intentie om de ‘de beste auto ter wereld’ te bouwen. Door de uitzonderlijke technologie, uiterst stil rijgedrag, enorme betrouwbaarheid en het zeer lage onderhoud… verkochten ze heel goed – voor diegene die zich er één konden veroorloven! De originele naam van de Silver Ghost was de 40/50 HP. Een fabrieks test-model, geregistreerd als AX-201, met een Roi-des-Belges carrosserie geheel in zilver geverfd, werd bekend als de Silver Ghost. Het was Claude Johnson, de destijds energieke algemeen directeur van RR, die als eerste de AX-201 de naam Silver Ghost gaf.
De naam werd al snel door de pers opgepikt en vervolgens werden alle 40/50 HP RR’s, Silver Ghost genoemd.  Maar binnen de fabriek werd de naam Silver Ghost pas in 1925 als officiële naam aangenomen, nadat de Phantom I was gelanceerd, welke ook als 40/50 HP werd aangeduid.
De 40/50 HP werd aangedreven door een krachtige 7-liter 6-cylinder-in-lijn motor met 2 kleppen per cylinder, gekoppeld aan een versnellingsbak met drie versnellingen die later werd vervangen door een vierversnellingsbak. De auto heeft een topsnelheid van ruim 80 km/h, maar latere modellen waren sneller en er was ook nog het snelle Alpine Eagle model. Tijdens een proefrit tussen Londen en Edinburgh was het gemiddelde benzineverbruik 9,68 liter per 100 km. De motor was een echt meesterwerk voor zijn tijd. De wagen zo stil en vrij van trillingen dat een munt op de radiateur kon balanceren zonder eraf te vallen!
De 1923 RR die ik op de sales page zag draagt een interessant verhaal met zich mee! Zeker de moeite waard om te bekijken, zie onderstaande link. Beide Silver Ghosts zijn vandaag trouwens onder de hamer gegaan op H&H’s Burghley House veiling.
Toen ik het verhaal van de 1923 Silver Ghost las, was één van de dingen die me opviel dat de RR zo’n beetje de hele wereld rond is gereisd, maar ook dat deze RR heeft deelgenomen aan meerdere 20-Ghost Club evenementen, wat me nieuwsgierig maakte.  Het klinkt een beetje spookachtig… Integendeel… het blijkt de oudste en meest actieve Rolls Royce Motor Car Club in de wereld te zijn! Het is een club alleen voor pre-1940 RR’s.
Bij het zien van de foto’s van de 1924 Silver Ghost wordt duidelijk waarom jacht verenigingen deze auto zo graag gebruikten! Hij is bijna zo groot als een bus!
http://crankhandleblog.nl

Geschreven door Rosemarijn Atalante Veenenbos

Advertenties

Een gedachte over “TWEE ROLLS-ROYCE SILVER GHOST SHOOTING-BREAKS VANDAAG ONDER DE HAMER

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s