MERCEDES-BENZ 500K SPEZIAL ROADSTER PAREL LANGER DAN 30 JAAR BEGRAVEN!

Mijn vader vertelde me een tijdje geleden een kort verhaal over een Mercedes-Benz die achter ehttp://crankhandleblog.nlen slagerij in Engeland was gevonden. Het klonk als een interessant verhaal, dus ik wou daar graag meer in detail over te weten komen. Daarom leest u nu dit verhaal over de auto die ik een ‘parel’ heb genoemd, omdat hij zo’n fraai parelmoeren dashboard heeft!

De 500K ‘Spezial Roadster’ van 1936 staat bekend als één van de meest waardevolle wagens die Mercedes-Benz ooit heeft gebouwd. Er zijn minder dan 30 van deze bijzondere wagens gebouwd. De ‘Spezial Roadster’, die het onderwerp is van dit artikel, is echter niet altijd zo gewild geweest als tegenwoordig, want deze auto was gedurende maar liefst 32 jaar ingemetseld achter de muren van een Britse slagerij! Helaas moet ik hieraan toevoegen dat dit spookverhaal niets meer is dan één grote fabel, maar dat maakt het verhaal zeker niet minder boeiend!

‘The butcher’s car’, zoals deze 500K bekend werd, verwierf wereldfaam toen hij in de jaren tachtig ineens opdook nadat hij was bevrijd uit zijn verborgen garage achter een slagerij in Warsall ten noord-westen van Birmingham. Uiteindelijk ging de ongerestaureerde roadster in 1988 onder de hamer op een Chistie’s veiling in Beaulieu, waar deze complete en in originele ‘barn find’ staat verkerende 500K het verbazingwekkende recordbedrag opleverde van 1.585.000 Pond sterling (3,6 miljoen euro)! Hiermee werd de auto op slag de duurste Mercedes-Benz die tot dan ooit was geveild en de op één na meest waardevolle auto in de wereld! Dat werd natuurlijk wereldnieuws.http://crankhandleblog.nl

Maar voordat dit allemaal plaatsvond is de Mercedes-Benz 500K voor een prikkie verkocht aan een antiekhandelaar. Dit verliep echter niet zo soepel als het misschien klinkt…

Arthur Dawson, de slager in Walsall, was in de eerste instantie absoluut niet van plan zijn roadster te verkopen. Een vriend van hem heeft vele jaren geprobeerd de auto in handen te krijgen, maar zonder succes. Na diverse tevergeefse pogingen belde de man een antiekhandelaar op om zijn hulp in te schakelen. Deze antiekhandelaar slaagde er uiteindelijk in de koppige Dawson tot verkoop te verleiden. Het lijkt erop dat de antiekhandelaar haarfijn wist waar hij mee bezig was en zich zeer bewust was van de enorme waarde van deze 500K ’Spezial Roadster’. Andere personen hadden al eerder geprobeerd de auto voor een nietig prijsje in handen te krijgen, maar de antiekhandelaar was de eerste die een fors bedrag bood en met succes. Reeds een paar maanden later kon hij incasseren. Dat noem je nog eens een handelaar!

Blijkbaar was de slager zich er totaal niet van bewust dat hij een fortuin in bezit had en was hij zich er niet van bewust dat bepaalde klassiekers enorm in waarde waren gestegen, zoals ook zijn 500K die hij ruim 30 jaar verstopte. Maar laten we ook even in de geschiedenis van de ‘Spezial Roadster’ duiken.

Het was Friedrich Geiger, een jonge getalenteerde ontwerper, die de lijnen van de ‘Spezial Roadster’ op papier zette onder toeziend oog van zijn chef Hermann Ahrens, destijds hoofd op de ontwerpafdeling van Mercedes-Benz. In 1933 kwam Geiger op de Mercedes-Benz ‘Sonderwagen’ afdeling en in de jaren vijftig realiseerde hij ook het fantastische ontwerp van de legendarische 300SL ‘Gullwing’.

Tussen 1934 en 1936 heeft Mercedes-Benz 360 500K’s gebouwd, waarvan maar een beperkt aantal ‘Spezial Roadsters’.

http://crankhandleblog.nlHet was technisch directeur Hans Nibel die het geavanceerde onderstel voor de 500K ontwikkelde. Feitelijk stamde het onderstel van de voorganger van de 500K, de 380K van 1933. Het was een revolutionair chassis met onafhankelijke wielophanging rondom, voorwielophanging met dubbele wishbones, schroefveren en hydraulische schokdempers. Dit alles zorgde voor een perfect rij-gedrag, maar desondanks werd de 380K geen succes, anders dan de 500K met hetzelfde revolutionaire chassis. De reden daarvoor was dat klanten niet tevreden waren met de prestaties van de 3,8 liter acht-cilinder motor, ondanks zijn kompressor. Na slechts een jaar verving Mercedes-Benz de 380K dan ook door de 500K, die ze met trots presenteerden als hun nieuwe veelbelovende topmodel.

De elegante 500K was toen der tijd één van de duurdere modellen die Mercedes-Benz aanbood.

http://crankhandleblog.nlHij kostte 28.000 Reichsmark (10.433 euro), terwijl de prijs van het gemiddelde Mercedes-Benz model c.a. 6.000 RM (2.236 euro) minder bedroeg. Maar de verkoop leek ondanks het hoge prijskaartje geen enkel probleem, want de 500K werd erg gewaardeerd door het zeer kieskeurige en vermogende klantenbestand. De roadster was ook zeer geliefd bij de dames, wellicht omdat de 500K een aantrekkelijke combinatie bood van zowel comfort, snelheid als een stijlvolle en chique verschijning. Vooral de ‘Spezial Roadster’ viel in de smaak bij filmsterren, royalty, ect. en bij hoge Nazi-officieren.

Het sierlijke model dat de 500K opvolgde, de 540K, werd eveneens een groot succes.

De ‘K’ in 500K staat voor ‘Kompressor’. De Roots-type kompressor is in staat het vermogen van de 4-liter acht-cylinder in lijn motor te verhogen met meer dan 50%! Het brengt het vermogen van 100 pk naar een indrukwekkende 160 pk (de 540 haalde 180 pk). Bij flinke acceleratie, om de veel langzamere DKW’s en Opels in te halen, was het mengsel van de kompressormotor zo rijk dat de 500K de langzamere auto’s in een walm van zwarte rook achter zich liet.

Speciaal voor het snelle ‘Autobahn’ netwerk, dat was aangelegd gedurende deze jaren, had de 500K een ‘Schnellgang’ of overdrive.

De ‘Spezial Roadster’ was een excellente tourwagen voor lange afstanden en hij zoefde maar al te graag over de ‘Autobahn’ met het grootst mogelijke comfort, bewerkstelligd door het fantastische chassis. Moderne wormwiel-overbrenging maakte de 500K fijn bestuurbaar. Vacuüm-bekrachtigde remmen op alle vier de wielen brachten de gigantische en zware wagen uitstekend en snel tot stilstand. De benzinetank heeft een inhoud van maar liefst 110 liter, hetgeen gee overbodige luxe was bij  een brandstofverbruik van 1 op 3,3 liter/km!

Voor zover bekend is, is ‘the butcher’s car’ één van de zeer weinige rechts-gestuurde ‘Spezial Roadsters’. De enige andere rechts-gestuurde ‘Spezial Roadster’ was een showmodel dat werd getoond op de Olympia Motor Show in Londen van 1935. Het rechts geplaatste stuurwiel maakt de rij-ervaring nog imposanter door het zicht op de adembenemende verchroomde uitlaat pijpen aan de rechter zijde van de motorkap.

Dit alles mag dan al klinken alsof we hier spreken van een overdadige auto, maar er is nog meer… Een uiterst gedetailleerd dashboard, ingelegd met parelmoer, het hoogst haalbare niveau van luxe. ’The butcher’s car’ is ondermeer bijzonder, omdat hij alle mogelijke extra’s heeft, zoals de lange vloeiende voorschermen, het lange golvende staartstuk, de V-vormige tweedelige voorruit, parelmoeren dashboard, etc.

http://crankhandleblog.nl

Maar dat is nog niet alles! De roadster bevat een ware schat aan chroom elementen! Om er een aantal te noemen; de kolossale koplampen met in het midden een kleinere mistlampen en daaronder twee enorme verchroomde claxons, twee schijnwerpers naast de voorruit (met geïntegreerde achteruitkijkspiegels), ect. Zelfs de cilindervormige houders voor de balanceer-gewichtjes in de spaakwielen zijn verchroomd, net als de doorlaten in de achterspatborden voor de bumpersteunen.

Toch is de roadster absoluut niet overdadig! Het is een uiterst elegant en zeer verfijnd stuk vakmanschap.

Om weer terug te komen op het werkelijke verhaal van ‘the butcher’s car’; het was de scheepsverzekeraar W.L. Quartermaine uit Londen die de eerste eigenaar was van de 500K. Hij zag het showmodel op de eerder genoemde Olympia Motor Show en bestelde er direct één. Na een vrij korte periode verkocht hij de 500K al weer, want een 12-cylinder Lagonda Drophead Coupé was naar zijn mening nòg beter. Na nog twee andere eigenaren verwierf uiteindelijk een man genaamd Arthur Lane de ‘Spezial Roadster’ in 1950. , Een paar jaar later verkocht hij de 500K aan zijn neef Arthur Dawson, de slager uit Walsall. Na slechts twee jaar gebruik sloot de slager zijn arme ‘Spezial Roadster’ op in een verborgen garage achter zijn zaak en liet hem gedurende 32 jaar verstoffen!http://crankhandleblog.nl

De reden waarom Dawson deze magnifieke wagen opgesloten hield na slechts zo’n korte periode van gebruik is vandaag de dag nog steeds een mysterie.

Mogelijk was de oorzaak een gecompliceerd technisch defect of het hoge brandstofverbruik in tijden van schaarste. Of de angst om klandizie te verliezen om als slager met een Mercedes rond te rijden die zoveel rijkdom uitstraalde. Of was het toch het feit dat het niet correct was om in een ‘symbolische Duitse auto’ te rijden in het zwaar getroffen Engeland na de tweede wereldoorlog.

‘The butchers car’, nu geheel gerestaureerd, kan worden bewonderd in het Louwman Museum in Den Haag! Dit is mogelijk het eindstation voor de ‘Spezial Roadster’ (een van de ‘parels’ in de collectie). Het was de Zweedse verzamelaar Hans Thulin die op de Christie’s veiling in 1988 het fenomenale bedrag van 1.585.000 Pond Sterling voor de roadster over had. Hij liet de roadster tot in absolute perfectie restaureren in Duitsland, wel zo toepasselijk voor een ‘symbolische Duitse auto’. Daarna verkocht Thulin de roadster aan een Japanse verzamelaar. Hij showde de ‘Spezial Roadster’ in 1994 op het Pebble Beach Concours d’Elegance, waar de magnifiek gerestaureerde roadster werd gekroond met de eerste prijs in zijn klasse, niet de Best of Show.

Anders dan de Franse high-class wagens in het vorige artikel heeft ’the butcher’s car’ een gelukkig een goed einde gevonden. Ik vond het een fantastisch verhaal om in te duiken en als ik weldra het Louwman Museum bezoek zal ik deze 500K bewonderen, wetende wat hij allemaal heeft meegemaakt.http://crankhandleblog.nlGeschreven door Rosemarijn Atalante Veenenbos

Advertenties

Een gedachte over “MERCEDES-BENZ 500K SPEZIAL ROADSTER PAREL LANGER DAN 30 JAAR BEGRAVEN!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s