LE YACHT DE LA ROUTE AND BIKINIGIRLS

In de zomer van 2007 ontdekte mijn vader bij toeval in Frankrijk, bij een weduwe, deze unieke “Réard”. Deze bijzondere auto was de reclame-auto van Louis Réard, de uitvinder van de bikini.

http://crankhandleblog.com

http://crankhandleblog.com

http://crankhandleblog.com

De boot carrosserie werd in opdracht van Réard door carrosseriebouwer Henri Chapron gebouwd. Ik vind het een leuk verhaal om te schrijven, omdat we zelf twee Delahayes met een Henri Chapron carrosserie hebben.

Oorspronkelijk was deze heel bijzondere carrosserie van Henri Chapron op het chassis van een Hotchkiss 866 gebouwd, maar de motor was niet sterk genoeg voor de zware auto. Daarom werd het chassis later vervangen door dat van een Packard super eight uit 1937; daarmee werd ook het stuur van rechts naar links verplaatst. De onderstaande foto toon de Hotchkiss versie.

http://crankhandleblog.com

Louis Réard was een auto ingenieur uit Parijs, tot hij begin jaren veertig ook zwemkleding ging ontwerpen. In 1940 nam hij de lingeriezaak van zijn moeder over. Zijn creatieve geest kwam op het ingenieuze idee    een tweedelig badpak te ontwerpen. Het was hem namelijk opgevallen dat op de stranden van St.Tropez de dames continu de uiteinden van hun badpakken oprolden om beter gebruind te worden door de zon.

In mei 1946 kwam Jacques Heim met het kleinste badpak ter wereld op de markt, de “Atome”, een tweedelig badpak dat net groot genoeg was om de navel nog te kunnen bedekken. Om zijn ontwerp te promoten huurde hij skywriters in, om zo boven de Franse Rivièra, zijn “kleinste badpak ter wereld” te adverteren.

Réard moest nu wel even plankgas geven met zijn ontwerp, om tegen zijn concurrent Heim te kunnen opboksen. Het eindresultaat was de bikini, vier driehoeken gemaakt van slechts 194 cm2 stof en toen met krantenprint erop. Réard reageerde met zijn bikini die “kleiner dan het kleinste badpak ter wereld” was.

http://crankhandleblog.comRéard vernoemde het badpak naar het atol Bikini, de plaats waar door de Fransen  atoomproeven werden uitgevoerd. De reden waarom hij deze naam koos heeft de slimme zakenman voor zichzelf gehouden. De meest aannemelijke is wel dat het moest inslaan als een bom net zoals de ontploffing van een atoombom. Daarbij was het ook een tijd waarin alles rondom het woord atoom erg in de belangstelling stond.

De lancering verliep niet geheel soepel aangezien er geen modellen te vinden waren die deze ongepaste kledij wilden presenteren. Dus huurde de vindingrijke Réard uiteindelijk de 19-jarige naaktdanseres Micheline Barnardini van Casino de Paris in. Was het toeval dat de naam Bernardini rijmt op bikini? Het klinkt alsof zelfs daar over is nagedacht. Op 5 juli 1946 introduceerde Réard de bikini aan de media bij Piscine Molitor, destijds een openbaar zwembad in Parijs.

Réard’s bikini was omstreden, omdat dit het eerste badpak was dat de navel onbedekt liet. In veel landen was de bikini zelfs verboden op stranden en publieke plekken. Pas toen filmsterren de bikini in films gingen dragen werd het niemendalletje langzaam in onze cultuur opgenomen.

Réard was ook een slim reclameman en om de bikini zoveel mogelijk bekendheid te geven liet hij een opvallende reclame-auto bouwen, die eruit zag als een rijdende boot. Het ontwerp, gemaakt door Henri Chapron, was werkelijk schitterend met een echte boeg, bootcabine met patrijspoorten en een achterkuip met daarin de mast van een boot, waar de mannequins de bikini aan het grote publiek konden tonen. Op het dak stond een grote bootschijnwerper en een grote driehoekige vlag met daarop “MAILLOT DE BAIN REARD, 9 AVENUE DE L’OPERA”. Op de achterplecht stond “REARD le Premier Maillot de Bain du Monde”. Op de foto’s is te zien dat de bootauto met de tijd de nodige veranderingen heeft ondergaan.

http://crankhandleblog.com

Eind jaren veertig en in de jaren vijftig is de extravagante “Réard” veel op tournée geweest, oa. meerdere keren bij de Tour de France. De mannequins in bikini zorgenden wel voor commotie in preutse Franse dorpjes. De Packard won in de jaren vijftig ook nog een reclame prijs.

Toen mijn vader de auto in 2007 voor het eerst zag was hij nog in exact dezelfde staat als in die jaren vijftig. Alles zat er nog op en aan, tot en met de vlag op het dak. De auto was ook nog steeds in vrij goede staat. In de jaren tachtig is de bijzondere “Réard” nog op Retromobile getoond, om daarna in de vergetelheid te geraken.

http://crankhandleblog.com

Geschreven door Rosemarijn Atalante Veenenbos

Advertenties

3 gedachtes over “LE YACHT DE LA ROUTE AND BIKINIGIRLS

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s