DE BRUTE AMERIKAANSE 20-LITER V-4 VOORWIELAANGEDREVEN CHRISTIE RACEWAGEN VAN 1907 

Vergeet the Beast of Turin! Deze brute Chistie voorwielaangedreven racer is nog veel EXTREMER! Het is misschien wel de meest bijzondere en bijna ondefinieerbare racewagen ooit. De racer heeft niet alleen voorwielaandrijving, maar ook een enorme en gigantische dwars geplaatste V-4 motor van bijna 20 liter! Deze monsterlijke machine lijkt wel van een andere wereld, met zijn vier grote potten, geklonken carter en enorme, korte uitlaatpijpen, die hun vlammen bijna in het gezicht van de bestuurder blazen.

http://crankhandleblog.nl

Eind 1903 begon John Walter Christie, een Amerikaanse techneut, ingenieur en uitvinder, met het ontwerpen van bizarre auto’s met de meest uitzonderlijke motoren en transmissies. Zijn visie week sterk af van de gangbare praktijk. Hij koos tot doel om met een concept te komen waarbij de auto vooruit werd getrokken (zoals bij een trein of rijtuig) i.p.v. te stuwen (zoals bij een boot). Zo kwam hij op voorwielaandrijving. Maar hij ging nog een stap verder door de motor dwars tussen de voorwielen te plaatsen, iets wat Alec Issigonis zo’n 50 jaar later ook deed bij het ontwerp van de Mini. Christie was de eerste serieuze voorstander van voorwielaangedreven auto’s in de Verenigde Staten.

http://crankhandleblog.nl

Walter Christie richtte zijn Christie Direct Action Motor Car Company op in 1905. Voordat hij begon met extreme auto’s te ontwerpen, hield hij zich bezig met wapens. In 1899 richtte hij de Christie Iron Works op, een fabriek waarin hij geschutskoepel onderdelen produceerde, renoveerde en versterkte voor Amerikaanse en Britse oorlogsschepen. De werkzaamheden vonden plaats in een state-of-the-art machinewerkplaats in Manhattan, waar hij later zou beginnen met het bouwen van zijn high-tech race-auto’s.

http://crankhandleblog.nl

Om zijn concept van voorwielaandrijving uit te testen nam Christie deel aan races. Zijn eerste racewagen verscheen op het circuit in januari 1904. Op deze manier hoopte hij zijn gepatenteerde voorwielaandrijving te promoten, maar de auto was geen groot succes. Zijn racers kregen de reputatie van zwaar bestuurbaar en lastig op de weg te houden, het resultaat van het enorme gewicht van de helemaal vooraan geplaatste motor.

In de daarop volgende jaren werden er in totaal zes verschillende racers gebouwd, waarvan één twee 60pk motoren had, één aan elk uiteinde van het chassis!

De meest spectaculaire en brute auto die Christie ooit heeft gebouwd is zeker de V-4 racer van 1907. Deze had een dwars gemonteerde motor met de verbazingwekkende inhoud van maar liefst 20 liter (1.214 kubieke inch), waarbij de krukas op de plaats van de vooras zat!

Het was een compleet nieuw ontwerp, speciaal gebouwd voor het raceseizoen van 1907, zonder gebruik te maken van onderdelen van eerdere racers.

De motor had een boring en slag van 184 x 184 mm (7 1/4 inch vierkant), 8 atmosferische inlaatkleppen per cilinder en één bovenliggende uitlaatklep per cylinder, die mechanisch werd geopend. De dwars gemonteerde motor had aan elk uiteinde een op de krukas gemonteerde set tandwielen en telescopische U-koppelingen, om zo de voorwielen aan te drijven. Dit gebeurde aanvankelijk d.m.v. een transmissie waarbij de tandwielen op gevaarlijke wijze bloot lagen. Later werden ze in een oliecarter ingebouwd, om ook op hoge snelheden te kunnen racen.

http://crankhandleblog.nl

Na twee slechte resultaten bij de Vanderbilt Cup races met eerdere modellen was Christie vastbesloten om in het raceseizoen van 1907 aan de Franse Grand Prix deel te nemen. Hij verscheen inderdaad aan de start op het circuit van Dieppe, maar helaas was het na 4 ronden gedaan met de auto door problemen met de motor en/of de aandrijving. Walter Christie beweerde een topsnelheid van 193 km/u te hebben bereikt met deze brute machine. Ondanks de monsterlijke afmetingen van de Christie racer woog hij slechts 816 kg, wat absoluut niet slecht was. De concurrentie had moeite om onder de toegestane limiet van 998 kg te blijven.

http://crankhandleblog.nl

Walter Christie bouwde in 1905 nog twee of drie toerwagens en in 1909 kwam er nog een Christie taxi met een dwars geplaatste 4-cilinder motor. Zijn wagens werden nooit een succes en later maakte hij de overstap naar voorwielaandrijving voor tractoren en naar tanks. Zo ontstond zijn Front-Drive Motor Company, waarmee hij uiteindelijk aardig succesvol was. Helaas lijkt geen van de de Christie racers de tand des tijds te hebben overleefd, of zou er toch nog één ergens verstopt zitten?

Voorwielaandrijving werd pas later een succes, vooral met de Citroën Traction Avant (wat letterlijk voorwielaandrijving betekent in het Frans) en ook de iconische 2CV. Citroën maakte geen gebruik van telescopische U-koppelingen maar de veel geavanceerdere zgn. ‘homokineten’, waarmee het voorwielaandrijving probleem voorgoed tot het verleden behoorde. Veel andere autoproducenten waagden zich ook aan voorwielaandrijving, de één met meer succes dan de ander.

Walter Christie heeft dan toch nog zijn doel bereikt om het systeem van voorwielaandrijving op de kaart te zetten!

http://crankhandleblog.nl

http://crankhandleblog.nl

Geschreven door Rosemarijn Atalante Veenenbos

Advertenties

2 gedachtes over “DE BRUTE AMERIKAANSE 20-LITER V-4 VOORWIELAANGEDREVEN CHRISTIE RACEWAGEN VAN 1907 

  1. Op enkele afbeeldingen merk je een dubbele voorband aan 1 zijde.
    Waarschijnlijk zijn deze wagens aangedreven op 1 voorwiel, en beschikken dan ook niet over een differentieel.
    Misschien werd dit later wel ingebouwd, maar dan kan je volgens mij niet via beide zijden van de krukas, de wielen aandrijven.
    De De Dion as met differentieel (patent 1893) is aanvankelijk enkel, voor wagens met achterwielaandrijving toepasbaar.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s